Få utlopp för sin träningsiver


När inte vädret tillåter löpning så kan det kännas frustrerande att inte få ge sig ut på sina vanliga löprundor. Det gäller att man hittar andra sätt att få utlopp för sin träningsiver. Framförallt så kan det vara bra att variera sin träning och inte enbart träna ensidigt. Variation är bra för din kropp även om det är löpning som är din favorit.

Att kombinera både kondition och styrka är former av träning som är bra för dig. Kanske framförallt att träna benstyrka kan vara bra för din löpning. Dock så gäller det att man använder sig av bra program som passar dig och det du vill träna. Se till att skaffa dig prylar som gör att du kan träna hemma, du kommer långt med några kettlebells, hantlar och annat för att komma igång med din styrketräning. Varva din träning med löpning och styrketräning för bästa resultat.

Se till att inte bygga allt för mycket muskler då du även kommer att öka i kroppsvikt. Det kanske man inte vill som löpare. Det gäller att se till så man man bygger för ett effektivare rörelsemönster som i sin tur kan utveckla med kraft vid löpningen. Genom att öka musklernas styrka så minimerar man riskerna för överbelastning och när du springer så kommer dina benmuskler framförallt att kunna klara av stötar från det underlag som du springer på. Se även till att få dina vilodagar så din kropp hinner återhämta sig och dina muskler får växa i en bra takt.