Se till att träna sinnet också


Att träna både kropp och sinne kommer ge bättre resultat än att bara träna en av dem. Om du redan regelbundet ägnar tid åt fysisk träning skulle vi vilja uppmana dig att även lägga ned lite tid på mental träning i någon form. Här kommer några snabba tips på vad du kan utforska.

Meditation

Meditation är något alla är bekant med, men det finns många som aldrig provat sig på detta. Samtidigt finns det de som försök men inte lyckats få det att ”fungera”. Faktum är att alla fungerar olika och det finns ingen form av meditation som garanterat kommer ge resultat för varje person som provar det. Det finns dock flera olika håll du kan vända dig till för tips av olika slag. Det finns till exempel böcker du kan köpa och videolektioner du kan se på. Testa dig fram och ge inte upp bara för att du inte får det att fungera på första, andra eller till och med tredje försöket.

Mindfulness

Mindfulsness är en metod som kan användas för att minska effekten av oro och stress. Det är något som blivit allt mer populärt på senare år och många har delat med sig av vilka positiva saker mindfulness har gjort för dem. Metoden går mer eller mindre ut på att du ska fokusera på nuet och inte tänker på varken det förflutna eller framtiden. Mindfulness används mer och mer inom vården som behandling för besvär som ångest, nedstämdhet och stress. De flesta rekommenderar dock att mindfulness är något du först bör utöva under uppsikt av en kunnig person inom ämnet. Speciellt om du brottas med obehagliga tankar och minnen.