Träna som gravid


Självklart så kan du träna som gravid. Det gäller dock att känna av vad man orkar och inte orkar. Prata alltid med din barnmorska om vad som kan vara bra för sig att göra under ett träningspass och hur mycket som du kan träna per vecka. Du bör tänka på att du tränar i förebyggande syfte för att orka med en förlossning och förhoppningsvis snabbt komma tillbaka efter den kraftansträngning det är med att föda barn.

Förmodligen så kommer du att behöva skaffa dig nya träningskläder då magen växer. Det finns en del att välja på och köp något som du tycker om och som du trivs i. Kolla upp om det finns andra gravida som du kan träna tillsammans med. Det blir alltid enklare att träna med de som är i samma situation som dig själv. Det kan finnas grupp ledd gravidträning i den kommun du bor. Kolla upp detta och se om du kan få vara med i en sådan grupp. Många gånger så kan promenader vara något som fungerar bra och du känner själv vilket tempo som du kan hålla.

Att hålla på med fysisk aktivitet under graviditeten är bara till fördel för dig och din kropp. Du är säkert medveten om vikten att röra på sig och nu kan det bli än viktigare att hålla igång efter din förmåga. Lyssna på din kropp och om du känner att du behöver vila så gör det. Återhämtning är lika viktigt om inte viktigare för dig som är gravid. Självklart så finns det övningar och träning som du inte ska genomföra som gravid. Framförallt om halva tiden har gått så bör du undvika vissa träningsformer där riskerna är större för att skada dig och fostret.