Träning och ett bra proteinintag


Alla har säkert hört både det ena och det andra vad gäller träning och protein. Men det kan vara svårt att veta hur allt hänger ihop om man inte spenderar lite tid att sätta sig in i ämnet. Med andra ord är detta inte direkt ett enkelt ämne alla gånger.

Om vi börjar med det mest grundläggande är protein byggstenarna som kroppen använder för att bygga upp större och starkare muskler. Protein förekommer dock i många andra delar av kroppen än bara musklerna.

När vi tränar hårt, speciellt styrketräning ökar omsättningen av muskelprotein och vi behovet av ett högre proteinintag uppstår därför. För en person som tränar för att bygga upp muskelmassan kan proteinbehovet vara mellan 2-3 gånger så högt som för en vanlig person.

Behovet brukar ofta beräknas utifrån kroppsvikten. Och eftersom mer muskler betyder att man också väger mer ökar proteinbehovet också som man bygger upp större muskler. Med ett allt högre och högre proteinbehov är det inte ovanligt att de som styrketränar använder proteinpulver. Det viktiga här är att ta ett som innehåller alla aminosyror kroppen behöver.

Proteinbehovet kan dock även bero på ens generella energiintag. Äter man inte tillräckligt för att täcka sitt energibehov kommer kroppen börja omvandla protein till glukos och använda det som energi. Vilket är varför det även är viktigt att äta tillräckligt med protein när man räknar kalorier för att gå ned i vikt. Annars riskerar man att förlora muskelmassa tillsammans med fettet.

Genom åren har det uppstått en hel del myter om detta ämne och det är lätt hänt att man faller för en eller annan bara på grund av att somliga låter helt trovärdiga. Men som så mycket annat här i världen är det klokt att ta sig tiden att läsa mer om ämnet innan man följer en viss väg med tron om att man kommer få fantastiska resultat.